tirsdag den 28. februar 2012

Tutorial: at lave sin egen bog

I dag vil jeg vise hvad man også kan lave med noget af de fede papir fra butikken. Anja har nogle store ark papir i alle mulige flotte farver og mønstre, som er perfekte til at lave sine egne små bøger og albums med. Det har lige den rette tykkelse og bliver så flot, når det er færdigt.

Jeg vil vise, hvordan man laver sine egen omslag og binder dem ind i flot papir. Det er nemlig slet ikke så svært. I morgen vil jeg vise to forskellige bøger, jeg har lavet efter samme metode.



Du skal bruge:
tykt karton (f.eks. fra en papkasse eller chipboard)
en god lim (jeg bruger glossy accent)
en skæremaskine eller skalpel og lineal
en bonefolder
et stykke papir der kan dække dine papstykker og lidt til - husk der er både yderside og inderside!


De papstykker, jeg bruger, måler (fra venstre mod højre):
11x15,5 cm
2x15,5 cm
11x15,5 cm


Lim de tre papstykker fast på bagsiden af ydersidens papir. Husk at lave mellemrum (ca. 0,5 cm) mellem papstykkerne og en god kant rundt om (ca. 2 cm). Tryk det godt fast og sørg for at der ikke er buler på forsiden. Brug gerne din bonefolder til at glatte med. Lad det tørre helt, inden du går videre.


Alle hjørnerne skal klippes til, så hjørnerne bliver pæne, når siderne limes fast. Lad være med at klippe helt ind til papstykket. Tænk lidt på det, som når du pakker julegaver ind. Man må ikke kunne se ind til papstykket bagefter.


Kom lim på den lange sides flap og mas den godt fast. Gentag ved den anden side. Igen; vent til det er helt tørt, før du går videre.


Når du er kommet hertil, skal du begynde at arbejde lidt med dit omslag/din bog. Fold papstykkerne sammen, som om du var færdig med bogen. På den måde forbereder du papiret på at skulle bukkes. Det gør, at det ikke så nemt går i stykker, når bogen skal foldes. Du sikrer dig også, at der er mellemrum nok mellem papstykkerne, til at bogen kan foldes.


Nu skal vi igang med hjørnerne. De to lange sider har du limet fast. Bøj det lille stykke helt ned, så du får et pænt hjørne, når den sidste side limes fast. Lim herefter de to korte sider fast, og lad det tørre helt.


Nu er ydersiden af din bog færdig, og vi skal igang med indersiden.
Du skal bruge (hvis du har brugt samme størrelse pap som mig) et stykke papir, der måler 14,5x24,3 cm. Du kan sagtens bruge det samme mønster som på ydersiden. Jeg har valgt to forskellige ark, så du let kan se forskel.


Start med at lime indersinden på fra den ene side af bogen. Brug din bonefolder og kom papiret godt ned i rillerne mellem papstykkerne. Ellers bøjer det bare, når du folder bogen om lidt.


Når limen er tør, er det bare at folde bogen og binde et bånd rundt om. Selve bogens omslag er hermed færdig!

I morgen viser jeg, som skrevet før, nogle måder at bruge sådan et omslag på. Håber du har fået lyst til at give dig i kast med at lave dit eget omslag til en bog.

Hilsen Benita


Tak fordi du kikkede forbi vores blog :) Kreative Hilsener fra Anja og mit dygtige Design Team - Besøge vores netbutik: www.anjashobby.dk

3 kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails