lørdag den 26. februar 2011

Tutorial: Unikt konfirmationskort

Skrevet og lavet af Dorthe Schmidt.

Så er jeg endelig klar med en vejledning og skabelon til mit unikke konfirmationskort.
- Desværre vil teknikken ikke altid som jeg vil, så derfor ventetiden.. Men nu håber jeg virkelig også at det endelig virker :) -


Materiale:
Mønsterpapir.
Brunt katon.
Råhvid katon.
Sværte.
Små brads.
Dobbeltklæbende tape.
Flydende lim.

Fremgangsmåde:
Skjorten: Det hvide katon måler 10 x 15 cm og er basen for selve jakken.

Kraven: Lav en fold i den ene ende af det hvide katon med en bonefolder ved 1,5 cm og folde denne sammen.
Nu skal du ved foldens kant (3 cm under toppen) klippe ca. 3,5 cm ind imod midten på hver side. Derefter laver du en makering  0,5 cm under dette klip (3,5 cm fra toppen).
Nu skal du klippe skråt fra den nederste makering og op imod det klip du lavede tidligere.
For at få kraven skal du folde kanten ned fra toppen og lave flipen ved at flode de 2 flapper i siderne i mod midten.

Du skal hente skabelonen her.
Klip delene ud eller overfør skabelonen til dit valgte papier.
Nu skal du bare sammensætte alle delene til en jakke :)

Tips: Den er tegnet i frihånd og skal muligvis rettes lidt til, når i sætter den sammen.
Jeg vil råde dig til at sætte delene sammen inden du limer noget fast. Så du kan se, hvilke dele der passer sammen samt i hvilken rækkefølge dette skal gøres.
Jeg har sværtet kanten på alt mønsterpapir.

Slips: Start med at montere slipset på skjorten, så det passer med kraven. Det er evt. nødvendigt at klippe lidtnaf flapperne imod kraven, så de ikke er synlige.

Vest: Klippes ud og monteres ovenpå skjorten og slipset.
Du skal vælge at sætte små brads som knapper i den øverste del af vesten.

Jakken: Jakken består af flere dele: 2 jakkestykker, 2 krave og 2 ærmer.
Du skal starte med at montere kraven på jakkestykkerne.
Derefter sætter du ærmerne fast på hver sit jakkestykke.
Derefter skal du på den ene side sætte små brads i som knapper og sætte de små lommer på begge sider. Husk den lille klud i den øverste jakkelomme.
På hver af jakkeærmerne monteres et lille stykke hvidt katon som er skjorteærme.
På ærmestykket kan man igen sætte små brads eller perler som manchetknapper.
(Jeg har desværre glemt at montere ærmet inden jeg tog billedet, så derfor er det ikke på min udgave af jakken...)
Så er begge dele færdige og skal sættes fast på skjorten ovenpå vesten.
Som afslutning har jeg klippet en lille firkant ud, som skal bruges til slipseknuden. Denne er monteret med en lille 3D pude.

Bukserne: Er klippet af efter at jakken er sat sammen, da størrelsen afhænger af jakkens brede.

Tilsidst monteres jakken på et kort - vupti har i et helt unikt og enestående kort.

Jeg håber, at i har mod på at kaste jer ud i dette kort projekt.

4 kommentarer:

  1. WAUW tusind tak for et rigtig fedt kort her. Glæder mig til at prøve det af.
    Alle tiders tutoril. Tak for det store arbejde med at lave den.

    SvarSlet
  2. sødt og sjovt kort - tak for din tutorial,

    SvarSlet
  3. Super skønt skønt, tak for dit store arbejde Dorthe

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails